De groene sprint die Europa trekt, vergt ook inspanningen van kmo's. Hoewel ze niet verplicht zijn over hun sociale en milieu-investeringen te rapporteren, stellen grote bedrijfsklanten en investeerders vaker die eis. 'Gelukkig komt er bescherming aan.'
Hoewel kmo's er niet toe verplicht zijn, hebben ze bij 3Motion uit Zele beslist om vanaf het nieuwe jaar een duurzaamheidsrapport te delen met klanten. 'Veel van onze bedrijfsklanten vragen dat al', zegt Femke Helon, de CEO van de specialist in visuele communicatie als winkelaankleding, gevelreclame, displays en verpakkingen. 'Ze moeten daar zelf over rapporteren en hebben informatie van ons nodig. De ene klant vraagt ons een Excel-bestand in te vullen, de andere wil dat we een volledige presentatie bezorgen. Elke keer weer die papiermolen doorlopen, daar kruipt veel tijd in. Door met een eigen rapport te komen hopen we dat te counteren.'
De essentie
- Kmo's zijn almaar meer genoodzaakt om in navolging van de grote, beursgenoteerde bedrijven hun duurzaamheidsinspanningen te communiceren.
- Klanten en investeerders willen weten hoe toekomstbestendig bedrijven zijn.
- Unizo verkreeg bij de omzetting van de Europese regels over duurzaamheidsrapportering naar Belgische wetgeving meer bescherming van kmo's.
- Een kmo als 3Motion uit Zele countert de vraag door zelf over haar duurzaamheidsprestaties te rapporteren.
3Motion is niet de enige kmo die meegetrokken wordt door de groene sprint die Europa met zijn Green Deal wil trekken. Om in 2050 klimaatneutraal te worden, wil Europa dat bedrijven investeren in duurzaamheid. Van grote, beursgenoteerde bedrijven vraagt het dat ze daarover regelmatig berichten in een ESG-rapport (environmental, social en governance). Naast de sociale en milieurisico's voor het bedrijf staat daarin de impact van de activiteiten op de mens en het milieu.
Volgend jaar wordt daarin een volgende stap gezet. Zo moeten ook niet-genoteerde grote bedrijven vanaf het boekjaar 2025 hun ESG-inspanningen bijhouden om er in 2026 over te kunnen rapporteren. Kmo's voelen de druk om te volgen én te investeren, omdat ze anders uitgesloten dreigen te worden door banken, aandeelhouders en grote klanten. Maar een belangrijk deel van de bedrijven kan de ESG-transitie niet op eigen kracht aan, bleek dinsdag uit een analyse van de dataspecialist GraydonCreditSafe. De nood is het hoogst bij kmo’s, waarvan 21,8 procent onvoldoende winstgevend is en/of te weinig financiële reserves heeft.
CO₂-scan
'We krijgen er almaar meer vragen over van onze kmo-leden', zegt Julie Leroy, fiscaal adviseur bij de zelfstandigenorganisatie Unizo. 'Als klant of leverancier krijgen ze van grote bedrijven allerlei soorten vragenlijsten doorgespeeld. Sommige kmo's staan al verder in het groene verhaal, maar voor vele is dat toch even zoeken. Het elektriciteitsverbruik doorgeven, dat lukt nog wel. Maar hun totale CO₂-uitstoot, die hebben veel bedrijven niet zomaar bij de hand.'