Naar aanleiding van de aankoop van de Massivit 1800 Large Format 3D Printer, verscheen er een artikel in het Sign + Magazine.
3Motion in het Belgische Zele is gespecialiseerd in grootformaat print en visuele communicatie. Kort na de introductie van de Massivit 3D-printer investeerde het bedrijf - als eerste in België - in het vlaggenschip, de Massivit 1800. “We zijn nu in staat mensgrote objecten te realiseren in ongeveer vier uur tijd.”
In minder dan tien jaar evolueerde 3Motion van klein bedrijfje tot een middelgrote onderneming op de Belgische signmarkt, met inmiddels zo’n veertig werknemers. Het bedrijf - gespecialiseerd in printen op groot formaat en visuele communicatie - betrok in oktober een nieuw pand in Zele, tussen Antwerpen en Gent. Een reeks innovatieve investeringen volgden elkaar op, met als recente aanvulling de 3D-printer flagship 1800 van Massivit. Femke Helon, één van de drie partners - naast Wouter en Gerd Mouton - vertelt enthousiast over de vruchtbare aanpak. “Onze bedrijfsfilosofie is om onze klanten een totaalaanbod van a tot z te bieden. Deze krijgt door de komst van de 3D-printer een impuls”, vertelt Helon. “3D zit al geruime tijd in de lift. Dat is ons niet ontgaan. Beperkingen op het vlak van formaat en snelheid weerhielden ons om eerder op die kar te springen. Met de komst van de Massivit 3D 1800 kwam daar op ingrijpende wijze verandering in.
Belgische primeur
3Motion is het eerste bedrijf in België dat de 3D-printer heeft aangeschaft. Het biedt volgens Helon iets unieks aan klanten. “Door de Flagship zijn we nu in staat om mensgrote objecten te realiseren binnen een tijdspanne van ongeveer vier uur.” Het bedrijf koos bewust voor de luxe variant van de printer. “Deze machine beschikt over twee printunits, tegenover slechts één in het geval van zijn kleinere broertje de Massivit 1500”, aldus Helon. Ze is ervan overtuigd dat de investering zich gaat uitbetalen. “We hebben de ambitie om een leidende rol te spelen op het gebied van innovatie in de signmarkt. Het is dus niet verwonderlijk dat we kiezen voor uitbreiding van ons aanbod met de focus op 3D, gezien de snelle evolutie die deze voortschrijdende techniek doormaakt.” Ze verwacht dat het werken met de nieuwe 3D-printer wel even wennen zal zijn voor alle partijen. “Om deze techniek te laten renderen, moeten alle zeilen worden bijgezet op het vlak van vindingrijkheid en creativiteit. Dat geldt voor onze eigen designers, maar ook voor de klanten en de ontwerpbureaus in kwestie.”
Machinepark
3Motion bouwde afgelopen jaren een indrukwekkend machinepark op om meer klanten te bereiken en extra mogelijkheden aan te bieden. Een overzicht van de machines, naast de nieuwe Massivit 3D-printer Flagship 1800. Met de Inca Onset X2 kunnen flexibele en stijve substraten tot vijf centimeter dik worden bedrukt met een snelheid tot 625 m2/uur in zes kleuren. Een Vutek GS3200, die print op een breedte van 3,20 meter, is een rasechte productiemachine die zowel als vlakbed als rol-naar-rol kan worden ingezet. Het ledplaatje wordt ingevuld met de Jeti Tauro H2500 LED met hoge performantie, lagere kosten en beperkter onderhoud. Twee exemplaren van de HP Latex 570 vullen mede de ecologische visie in van het bedrijf omwille van de op water gebaseerde inkten maar ook omwille van de kwalitatief grote uitstraling van dit drukwerk. Qua afwerking staat bij 3Motion een Mistral 1650 laminator als mooie aanvulling voor de HP Latex printers en een Summa-snijmachine voor verwerking van grote volumes in korte tijd, zonder onregelmatigheden. Drie snijtafels van Zünd vullen het machinepark aan: een G3 XL, een G3R XL-3200 en een S3-1600. De eerste heeft een volautomatisch laadsysteem, is ontwikkeld voor 24/7 bewerkingen en kan zowel plaat- als flexibele materialen aan van 300x200cm. De andere twee zijn geschikt voor zagen, snijden, frezen en werken volautomatisch van rol naar rol.
Karton en verpakkingen
Wie een beursstand of de vestiging van 3Motion bezoekt, kan niet naast de constructies van billboards, meubels, verpakkingen en kartonnage-toepassingen kijken. Verpakkingen worden doorgaans niet volledig tot de wereld van sign gerekend, maar hebben er wel vaak onmiskenbaar mee te maken. Dat heeft 3Motion goed begrepen; een aanzienlijk deel van de productie gaat naar dit segment. Opvallend daarbij is de vindingrijkheid en originaliteit. “We give your brand the attention it needs, custom designed solutions are just part of the package”, luidt niet voor niets de slogan.